Jag fick iden till filmen när barnen följt fjärilslarvers utveckling i våras och var så intresserade av det. Jag gjorde ett enkelt bildmanus som fick igång tankarna och efter diverse försök växte synopsis och manus fram sen var det bara att börja "knåda"
Det var svårt att få animeringarna bra KenBurnseffekten i iMovie var svår att ta bort. Men jag bestämde mig för att resultatet fick duga. Det är både foto och filmade sekvenser. Jag upptäckte var att det var väldigt roligt att göra ljudeffekter, detta tror jag att barnen kommer att uppskatta när vi arbetar med deras berättelser så småningom och vilken skillnad det gör när man ser filmen med eller utan ljud.
Granat (2006) skriver inte så mycket om ljud i sin bok " Manus och dramaturgi för film" men i alla manusbeskrivningar som är med i boken beskrivs vad man hör t.ex regnet smattrar mot taket, vågskvalp, fågelkvitter ett viktigt medel att skapa stämningar. Han nämner på sid 33 om att de ljud man nämner i manus är bara de som har betydelse för handlingen och den dramatiska framåtrörelsen.
Under processen med att göra filmen har jag lärt mig väldigt mycket om filmning och om verktyget iMovie.
Granat (2006) skriver inte så mycket om ljud i sin bok " Manus och dramaturgi för film" men i alla manusbeskrivningar som är med i boken beskrivs vad man hör t.ex regnet smattrar mot taket, vågskvalp, fågelkvitter ett viktigt medel att skapa stämningar. Han nämner på sid 33 om att de ljud man nämner i manus är bara de som har betydelse för handlingen och den dramatiska framåtrörelsen.
Under processen med att göra filmen har jag lärt mig väldigt mycket om filmning och om verktyget iMovie.
Jag ville naturligt vis få reda på hur målguppen reagerar så jag har visat filmen för barnen på förskolan och deras reaktioner var positiva:
De var koncentrerade och tittade på hela filmen .
De skrattade när larven åt och såg lite förskräckta ut när fågeln kom.
När fjärilarna pussades hördes lite generade fniss.
När jag frågade dem efteråt hade alla hängt med i stadierna av fjärilens utveckling, men det är ju inte så konstigt med tanke på att de nyss följt utvecklingen i verkliga livet också
En flicka frågade mig är detta en film??? Hon undrade om det var på "riktigt"
Det skall bli roligt att visa hur jag gjort och arbeta med barnens egna berättelser, få vara med när de ska få visa varandra sina filmer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar